بنيان گذار برنامه نويسي مدرن در 88 سالگي در گذشت

۱۴ بازديد

بنيان گذار برنامه نويسي مدرن در 88 سالگي در گذشت

 

«فرانسيس الن» دانشمند علوم كامپيوتر و كسي كه او را به عنوان بنيان‌گذار برنامه‌نويسي مدرن مي‌شناسند، روز چهارم آگوست در روز تولد ۸۸ سالگي خود از دنيا رفت. الن اولين زني است كه توانسته جايزه ارزشمند «تورينگ» را دريافت كند.


▫️به گزارش نيويورك تايمز، «فرانسيس الن» (Frances Allen) پنج روز پيش در روز تولد ۸۸ سالگي خود از دنيا رفته است. بسياري از منتقدان علوم كامپيوتر او را به عنوان يكي از تأثيرگذارترين افراد اين حوزه مي‌دانند. مهمترين دستاورد او در طول زندگي كاري ۴۵ ساله، ساده و بهينه كردن فرايند كامپايل يا همان تبديل نرم‌افزار به صفر و يك عنوان شده است.

▫️الن پس از دريافت مدرك كارشناسي ارشد خود از دانشگاه ميشيگان در سال ۱۹۵۷، به كمپاني IBM پيوست و فعاليت خود را در چندين پروژه آغاز كرد و به اعضاي اين كمپاني زبان فورتران را آموخت. در ادامه او به يكي از ۳ اعضاي توسعه‌دهنده پروژه ▫️«Stretch-Harvest» تبديل شد. فرانسيس الن سپس عضو پيوند زبان IBM و سازمان امنيت ملي آمريكا شد و با كمك به اين سازمان، مقدمات ساخت زبان «آلفا» را فراهم كرد. كمپاني IBM عقيده دارد «آلفا يك زبان رمزگشاي بسيار قدرتمندي است كه مي‌تواند زبان‌هاي جديدي خلق كند كه در مجموعه زبان‌هاي يك سيستم تعريف نشده‌اند».
▫️نيويورك تايمز در مقاله‌اي عنوان كرده بود كه نرم‌افزار «Stretch-Harvest» به منظور تحليل و بررسي مكالمه‌هاي شنود شده توسط جاسوس‌هاي آمريكايي به كار مي‌رفت و نقش الن در توسعه كامپايلر و زبان برنامه‌نويسي آن، بسيار حياتي بود. او در سال ۲۰۰۲ در مصاحبه‌اي با نيويورك تايمز از شك و ترديدها در رابطه با زبان فورتران و كارايي آن در ساده‌سازي و بهينه كردن برنامه‌نويسي گفته بود. او گفته بود:

▫️«مقاومت بسياري در اين زمينه مي‌شد. آن‌ها متقاعد شده بودند كه هيچ زبان ديگري نمي‌تواند بهتر از اسمبلي باشد»

▫️با اين حال كار روي چنين زباني باعث شد او به كامپايل كردن علاقه پيدا كرده و يكي از مدرن‌ترين كامپايلرهاي دنياي را طراحي كند. او پس از ۴۵ سال كار در كمپاني IBM در سال ۲۰۰۲ بازنشسته شد و در سال ۲۰۰۶ نيز جايزه تورينگ «Turing» را دريافت كرد. نام الن به تالار مشاهير «زنان در تكنولوژي» اضافه شد و بنابر گفته‌هاي IBM جايزه «Augusta Ada Lovelace» براي همكاري زنان در دنياي پردازش را دريافت كرده است.
.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.