دارپا در پي ساختن كشتي جنگي كاملا خودران

۶ بازديد

دارپا در پي ساختن كشتي جنگي كاملا خودران

 


آژانس پژوهش‌هاي پيشرفته دفاعي آمريكا (دارپا)، به دنبال حذف پرسنل از كشتي‌هاي جنگي آينده بوده و تعدادي از پيمانكاران دفاعي را مأمور طراحي يك كشتي كاملاً خودران كرده است.

اين پروژه كه No Manning Required Ship يا NOMARS نام دارد، مي‌خواهد «با حذف نيروي انساني از كشتي، عملكرد آن را به بيشترين ميزان برساند.» وجود انسان روي كشتي مثل يك شمشير دو لبه است: از يك طرف به غذا، محل استراحت، تفريح و غيره نياز داشته و حضور آن هزينه بر خواهد بود. از طرف ديگر اين انسان است كه در صورت خرابي كشتي آن را تعمير كرده و با همكاري مشكلات را حل مي‌كند.
 


چندين شركت روي پروژه NOMARS فعاليت خواهند كرد. L3Harris، از پيمانكاران دفاعي قديمي و با تجربه در ساخت سنسور و پهپاد، وظيفه طراحي سيستم مديريت كشتي در آب و انجام كارهاي روزمره را خواهد داشت. VARD Marine فعال در زمينه ساخت كشتي‌هاي جنگي نيز روي طراحي معماري از جمله بدنه و سيستم‌هاي مكانيكي و الكتريكي تمركز خواهد كرد.

ساخت كشتي كاملاً خودران و بي‌نياز از انسان به معني خودكارسازي تمام سيستم‌ها، از مسيريابي گرفته تا تنظيم سرعت در توفان و مديريت موثر سوخت مي‌شود. NOMARS بايد علاوه بر اينكه بتواند از نقطه A به نقطه B برود، بايد قابليت دريافت اطلاعات مفيد از محيط اطراف حين سفر روي دريا را داشته باشد.

البته در حال حاضر تمركز دارپا بيشتر روي طراحي صحيح بدنه است و مصارف آن در مراحل بعد مشخص خواهد شد. اين آژانس دسامبر ۲۰۱۹ برنامه NOMARS را به پيمانكاران معرفي كرد و خواستار طراحي «بدنه خالي» با قابليت نصب سنسورها و تسليحات در مراحل بعد شد. هدف اين است كه ابتدا مدل مفهومي كشتي كاملا خودران ساخته شده و بعد نيروي دريايي آمريكا در مورد بكارگيري آن تصميم گيري كند.

كاهش نيروي انساني از كشتي‌هاي جنگي ضمن حفظ عملكرد بالا، يكي از روياهاي نيروي دريايي ايالات متحده بوده است. كشتي جنگي USS Zumwalt به لطف بدنه باريك، سيستم‌هاي خودكار و تعداد كم پرسنل، با وجود مشكلات متعدد در فاز آزمايشي، مورد قبول نيروي دريايي آمريكا قرار گرفت.

اگر پروژه NOMARS به ثمر برسد، نيروي دريايي آمريكا صاحب كشتي انعطاف‌پذيري خواهد شد كه ديگر نه دغدغه تأمين غذاي پرسنل را خواهد داشت و نه نگران از دست دادن نيروي انساني در درگيري‌ها خواهد بود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.