دستكشي كه لمس اجسام مجازي را ممكن ميسازد

۷ بازديد

دستكشي كه لمس اجسام مجازي را ممكن ميسازد

 


بيراه نيست اگر بگوييم واقعيت مجازي بدون فراهم آوري امكان لمس كردن اجسام مجازي چندان «واقعيت» نخواهد داشت. حال به نظر مي‌رسد اين محدوديت به زودي از بين خواهد رفت. محققان دانشگاه كرنل دستكش انعطاف‌پذيري توسعه داده‌اند كه با استفاده از سنسورهاي فيبر نوري حس لامسه را شبيه‌سازي مي‌كند.


▫️محققان براي ساخت اين دستكش از حسگرهاي فيبري مبتني بر سيليكا الهام گرفته‌اند كه با تحليل تغييرات جزئي در طول موج نور فاكتورهايي مثل دما را اندازه گيري مي‌كنند.

▫️در اين وسيله هر انگشت يك چراغ دارد كه از پلي اورتان شفاف و مواد جاذب تشكيل شده‌اند. با انجام حركت‌هايي مثل خم كردن انگشت يا فشار وارد كردن بر جسم، چراغ نيز دچار تغيير شكل شده و نوع حركت و محل وقوع آن را تشخيص مي‌دهند. اين دستكش با استفاده از پرينتر سه بعدي ساخته شده و ضمن پشتيباني از بلوتوث از باتري و مدار الكترونيكي برخوردار است.

▫️دستكش مورد بحث در صورت توليد مي‌تواند تجربه واقعيت مجازي را ارتقا دهد. براي مثال دستكش‌هاي واقعيت مجازي و افزوده مي‌توانند به لطف اين فناوري بازخورد لمس كردن و گرفتن اجسام در محيط مجازي را به كاربر منتقل كنند.

▫️اين وسيله علاوه بر امكان پذير كردن لمس اجسام مجازي، مي‌تواند به ربات‌ها نيز حس لامسه بخشيده و آن‌ها را قادر به واكنش نشان دادن به محيط و گرفتن اجسام شكننده مثل ليوان كند. به نظر مي‌رسد با آمدن دستكش‌هاي حساس به لمس تنها كاستي براي غوطه ور شدن كامل در دنياي مجازي نبود حس بويايي باشد كه با توجه به توسعه چيپ با قدرت بويايي اين محدوديت نيز در آينده‌اي نه چندان دور از بين خواهد رفت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.